راهنمای نگهداری ماشین ظرفشویی

راهنمای نگهداری ماشین ظرفشویی

راهنمای نگهداری اصولی ماشین ظرفشویی

نکات مهم نصب و راه اندازی ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی

  • بعد از خرید ماشین ظرفشویی باید فضای مناسب برای قرار دادن آن را مشخص کنید. جای ماشین ظرفشویی باید در نزدیکی لوله‌های آب، خروجی فاضلاب و پریز برق باشد.
  • برای نصب خودتان وارد عمل نشوید، از میان لیست نمایندگان موجود در دفترچه، نزدیک‌ترین را انتخاب کرده و با او تماس بگیرید.
  • فاصله بین ماشین ظرفشویی با دیوار و سایر لوازم را حفظ کنید.
  • بدون استفاده از محافظ برق لوازم الکترونیکی، اقدام به روشن کردن ماشین ظرفشویی نکنید، تا در صورت  بروز نوسانات برق، آسیبی به دستگاه وارد نشود.
  • از تراز بودن سطحی که ماشین ظرفشویی اطمینان حاصل کنید. تراز نبودن ماشین ایجاد لرزش و صدای ناهنجار خواهد کرد.

 مواردی که برای نگهداری صحیح ماشین ظرفشویی باید مورد توجه قرار گیرد شامل: نصب و راه‌اندازی اصولی، استفاده از مواد شوینده مناسب، نظافت و استفاده صحیح است. با رعایت هر کدام از موارد، بروز آسیب‌های احتمالی به ماشین ظرف‌شویی را کاهش خواهید داد. از آن جایی که این وسیله محل قرار گرفتن ظروف چرب و کثیف است و همیشه جریان آب در آن جاری است، در صورتی که به درستی نظافت و نگهداری نشود می‌تواند محلی برای تجمع باکتری‌ها و شیوع انواع بیماری‌ها در آشپزخانه شود. در ادامه به بررسی دقیق‌تر نگهداری از ماشین ظرفشویی بوش، سامسونگ، ال جی و … می‌پردازیم.

قیمت ماشین ظرفشویی

چگونه عمر مفید ماشین ظرفشویی را افزایش دهیم؟

چه مدت بعد از خرید یک ماشین ظرفشویی نو می‌توان از آن استفاده کرد؟ چه مدت این وسیله کارایی مفید برای یک آشپزخانه خواهد داشت؟ شاید این سوال‌ها برای شما هم پیش آمده باشد. جواب این سوال ارتباط مستقیمی با نگهداری ماشین ظرفشویی دارد. با توجه به نوع ماشین‌های ظرفشویی و برندهای متفاوتی که در بازار تولید می‌شود می‌توان گفت طول عمر یک ماشین ظرفشویی معمولی در حدود ۷ سال است.

آخرین تحقیقات نشان می‌دهد برخی از افرادی که ماشین ظرفشویی دارند توانسته‌اند تا ۱۰ سال از این وسیله برقی استفاده کنند. این روند بستگی به نوع نگهداری و طریقه استفاده از آن دارد. ماشین ظرفشویی قطعات مکانیکی بسیاری در خود دارد و هر چه بیشتر از ماشین ظرفشویی استفاده کنید سریع‌تر طول عمر این قطعات کاهش پیدا می‌کند و زودتر از بین خواهند رفت.

 

بهترین راهنما برای استفاده از لوازم خانگی، توجه به دفترچه‌ی راهنمای موجود در بسته‌بندی است. با استفاده از دفترچه، عمر مفید لوازم را افزایش خواهید داد.

 

عوامل دیگر مانند محیط و دفعات استفاده روزانه می‌تواند در طول عمر مفید این دستگاه تاثیر گذار باشد. در صورتی که در یک محیط مرطوب زندگی می‌کنید، ماشین ظرفشویی شما زودتر از بین خواهد رفت. همچنین اگر عادت دارید هر روز ماشین ظرفشویی خود را روشن کنید و تعداد زیادی ظرف داخلش جای دهید به کاهش طول عمر مفید این دستگاه کمک کرده‌اید.


دانستن روش صحیح نگهداری ماشین ظرفشویی به عمر مفید دستگاه کمک می کند

نگهداری از واشر درب

یکی از راه‌های نگهداری ماشین ظرفشویی، کنترل مداوم واشر درب ماشین ظرفشویی است. این قسمت از دستگاه هر چند که ممکن است زیاد به چشم نیاید ولی بسیار مهم و کارآمد است. این واشر را باید بعد از هر بار شستشو کاملا تمیز کرده و اجازه دهید با باز ماندن در ماشین ظرفشویی به طور کامل خشک شود. واشر درب یکی از مکان‌هایی است که بسیار سریع آلوده شده و می‌تواند محلی برای تجمع انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها شود.

استفاده صحیح از برنامه‌ها

نظافت داخل ماشین یکی از راه کارهایی است که می‌تواند طول عمر ماشین ظرفشویی را افزایش دهد و در نگهداری ماشین ظرفشویی موثر باشد. سعی کنید چند وقت یک بار از برنامه‌هایی که برای شستشوی خودش دارد استفاده کنید.

برخی از ماشین‌های ظرفشویی آلارم می‌دهند و برخی دیگر این طور نیستند پس خودتان زمانی که تشخیص می‌دهید ماشین ظرفشویی نیاز به نظافت داخلی دارد، این کار را انجام دهید. علاوه بر این می‌توانید یک ظرف حاوی سرکه و کمی آب داخل ماشین ظرفشویی قرار داده و با یکی از برنامه‌های شستشو ماشین را روشن کنید. پس از اتمام کار با یک دستمال خشک تمامی نقاطی که فکر می‌کنید راحت‌تر از دیگر نقاط چرب و آلوده می‌شوند را تمیز کنید.

قیمت ماشین ظرفشویی ال جی 14 نفره

نگهداری ماشین ظرفشویی با نظافت اسپری‌های آبپاش

اهرم‌های اسپری کننده آب داخل ماشین ظرفشویی، بعد از مدتی دچار گرفتگی و انسداد می‌شوند. برای نگهداری از این وسیله هر چند وقت یک بار این اسپری‌ها را از جای خود بیرون آورده و با کمک یک وسیله نوک تیز کوچک مانند سوزن یای خلال دندان، منافذ این اسپری‌ها را باز کنید تا مسیر جریان آب به راحتی باز شود.

رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی

در صورتی که به درستی به نگهداری ماشین ظرفشویی بپردازید کمتر بوی نامطبوع از این وسیله استشمام خواهید کرد. از آن جایی که هر ماشین ظرفشویی محلی است که ظروف چرب و کثیف همراه با آب گرم داخل آن مدت‌ها می‌ماند، ممکن است بوی نامطبوعی از این وسیله پخش شود که در آشپزخانه بسیار ناخوشایند باشد.

بنابراین برای رفع این بوی نامطبوع بعد از اتمام زمان شستشو مقداری جوش شیرین و سرکه داخل یک ظرف ریخته در طبقه پایین ماشین قرار دهید و ماشین را در کمترین زمان شستشو روشن کنید. این کار علاوه بر این که بدنه داخلی ماشین ظرفشویی را تمیز می‌کند می‌تواند بوی چربی مواد غذایی و بوی بد ماشین ظرفشویی را نیز از بین ببرد.

علاوه بر این عوامل، فیلترها و وسایل جانبی هم در نگهداری ماشین ظرفشویی حائز اهمیت هستند. ماشین‌های ظرفشویی همگی در یک قسمت فیلتری برای گرفتن خرده غذاهای ظروف دارند که باید بعد از هر بار شستشو این فیلترها به طور کامل تمیز شوند.


نگهداری از ماشین ظرفشویی کار سختی نیست ولی باید به صورت مداوم انجام شود

انجام چه کارهایی ماشین ظرفشویی را خراب می‌کند؟

یک سری کارها به عنوان نگهداری ماشین ظرفشویی در مرحله نخست به شمار می‌روند:

  • ظروف را قبل از این که داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید از هر گونه مواد غذایی تمیز کنید و آن‌ها را با خرده غذا داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
  • فیلترهای ماشین ظرفشویی محلی برای انباشت مواد غذایی باقی مانده روی ظروف است که بعد از هر بار شستشو باید تمیز شوند. اگر این کار را انجام ندهید راه آب خروجی مسدود می‌شود و ماشین ظرفشویی خراب می‌شود. این کار در نگهداری ماشین ظرفشویی بسیار مهم است.
  • ظروف را درست سر جای خودشان قرار دهید. از روی هم قرار دادن ظروف به خصوص ظرف‌های بزرگ خودداری کنید. این کار باعث می‌شود هنگام شستشو دوش آب بالای دستگاه به ظروف برخورد کند که احتمال دارد شکستگی و انسداد مسیر آب پیش آید.
  • برای نظافت ماشین ظرفشویی از دستمال‌های مرطوب، مواد شیمیایی خشک، ساینده‌ها و پدهای تمیز کننده و یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید.
  • اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب سخت دارد، حتما برنامه کنترل نمک ماشین ظرفشویی را کنترل کنید. نمک ماشین ظرفشویی در تمیزی بهتر ظروف، از بین رفتن لکه‌ها به خصوص بر روی ظروف کریستال و مات نشدن آن‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این نمک ماشین ظرفشویی می‌تواند از رسوب مواد معدنی در داخل مجاری ماشین ظرفشویی نیز جلوگیری به عمل آورد و یک راه بسیار موثر در نگهداری ماشین ظرفشویی است.
  • از قرار دادن ظروف آهنی مانند ابزار نقاشی، ابزار باغبانی و هر گونه وسیله آهنی در داخل ماشین ظرفشویی جدا خودداری کنید. این ماشین برای شستشوی این گونه وسایل طراحی و ساخته نشده است.
  • قطعات خودرو و یا چدن‌های اجاق گاز بسیار چرب هستند. افراد بسیاری هستند که این قطعات را داخل ماشین ظرفشویی قرار می‌دهند. این کار می‌تواند باعث شکستن فیلتر ماشین ظرفشویی و خرابی پمپ آب شود.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد