چرا غذا در سرخ کن خشک میشود؟

چرا غذا در سرخ کن خشک میشود؟

چرا غذا در سرخ کن خشک میشود؟

چرا غذا در سرخ کن بدون روغن خشک میشود

اگرچه سرخ کن‌های بدون روغن امروزه بازار داغی دارند و بسیاری از افراد به خرید آن‌ها روی آورده‌اند اما گاهی اوقات غذا در آن‌ها خشک می‌شود. در این مطلب قرار است به این مورد بپردازیم که چرا غذا در سرخ کن خشک می‌شود.

دلایل خشک شدن غذا در سرخ کن چیست؟

از جمله مهم‌ترین دلایل خشک شدن غذا در سرخ کن بدون روغن موارد زیر است:

  • تنظیم نبودن دما
  • تنظیم نبودن مدت زمان پخت
  • استفاده از روغن زیاد
  • چرب نکردن کف غذا

در ادامه هر کدام را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

تنظیم نبودن دما

یکی از دلایل خشک شدن غذا در سرخ کن، تنظیم نبودن دما برای طبخ غذاست. هر ماده غذایی برای پخته یا سرخ شدن به دمای خاصی نیاز دارد و بالابودن دما باعث سرخ شدن بیش از حد و خشک شدن مواد غذایی می‌شود.

تنظیم نبودن دما در سرخ کن

تنظیم نبودن مدت زمان پخت

یکی دیگر از دلایل خشک شدن غذا در سرخ کن، تنظیم نبودن مدت زمان پخت است. هر ماده غذایی علاوه بر دمای منحصربفرد، نیاز به مدت زمان مناسب نیز دارد. بنابراین برای طبخ هر ماده غذایی، علاوه بر دمای مناسب، باید زمان پخت آن را نیز به درستی تنظیم کنید.

تنظیم نبودن مدت زمان

استفاده از روغن زیاد

برخی غذاها مانند سیب زمینی، ماهی، کدو و بادمجان و … برای سرخ شدن بهتر، نیاز به یک قاشق چای‌خوری روغن دارند. اگر میزان روغن از حد مجاز بیشتر باشد باعث می‌شود که روغن داغ شده و مواد غذایی را بیش از اندازه سرخ و خشک کند.

کف ظرف را اندکی چرب کنید

یکی از تکنیک‌هایی که از خشک شدن و چسبیدن غذا به ظرف سرخ کن جلوگیری می‌کند، چرب کردن کف ظرف است. قبل از آشپزی اندکی کف ظرف را به کمک اسپری روغن، چرب کنید تا از چسبیدن و خشک شدن مواد غذایی جلوگیری کند.

حال که با دلایل خشک شدن مواد غذایی در سرخ کن آشنا شدید در ادامه با مجله ردکارت همراه باشید تا با دما و مدت زمان مناسب برای طبخ هر ماده غذایی آشنا شوید.

دمای و زمان مناسب در سرخ کن برای غذاهای مختلف

همان‌طور که شما می‌دانید، با سرخ کن غذاهای مختلفی را می‌توان طبخ کرد. برای مشاهده لیست کامل غذاهایی که می‌توان با سرخ کن تهیه کرد به مقاله چه غذاهایی با سرخ کن بدون روغن میشه درست کرد مراجعه کنید.

حال در ادامه به دما و مدت زمان طبخ غذاهای مختلف در سرخ کن بدون روغن اشاره خواهیم کرد.

سیب زمینی سرخ شده

برای تهیه سیب زمینی شده ابتدا سیب زمینی‌ها را تمیز بشویید و پس از خشک شدن، آن‌ها را پوست کنید. سپس به صورت خلالی خرد کرده و داخل آب سرد بریزید. پس از گذشت 3 دقیقه آن‌ها را از داخل آب سرد خارج کرده و اجازه دهید تا آب اضافی آن‌ها خشک شود. سپس کف ظرف سرخ کن را کمی چرب کرده و سیب زمینی را داخل آن بریزید. پس از اضافه کردن نمک و ادویه مورد نظر، مدت زمان پخت را روی 20 دقیقه و دما را روی 180 درجه تنظیم کنید.

لازانیا و پیتزا

لازانیا و پیتزا از غذاهای پرطرفداری هستند که به راحتی می‌توانید آن‌ها را در منزل تهیه و نوش جان کنید. پس از آماده سازی لازانیا یا پیتزا، کافیست ابتدا کف ظرف سرخ کن را اندکی چرب کنید و سپس مدت زمان را روی 25 دقیقه و دما را روی 180 درجه تنظیم کنید.

کیک، شیرینی، کلوچه و نان

به کمک سرخ کن شما می‌توانید انواع نان، شیرینی، بیسکوییت، کوکی، کلوچه و … را تهیه و نوش جان کنید. پس از آماده سازی مواد اولیه و تهیه قالب شیرینی یا کیک، ابتدا کف ظرف سرخ کن را چرب کرده و سپس مدت زمان پخت را روی 25 تا 30 دقیقه و درجه حرارت را روی 180 درجه تنظیم کنید.

دلیل خشک شدن غذا در سرخ کن

کدو و بادمجان سرخ شده

در بین خانواده‌های ایرانی کدو و بادمجان سرخ شده یا تفت داده شده، طرفدار زیادی دارد. برای این کار کافیست ابتدا کدو یا بادمجان را شسته و پوست کنید. سپس کف ظرف سرخ کن را اندکی چرب کرده و کدو یا بادمجان را داخل آن قرار دهید. می‌توانید به سلیقه خود نمک، فلفل یا ادویه مورد نظر خود را به آن‌ها اضافه کنید. سپس مدت زمان پخت را روی 20 دقیقه و حرارت را روی 170 درجه تنظیم کنید.

برگر، کتلت و کوکو

به کمک سرخ کن می‌توانید انواع برگر، کتلت و کوکو را به راحتی در منزل تهیه کنید. برای این کار ابتدا مایه برگر، کتلت یا کوکو را آماده کنید. سپس کف ظرف را اندکی را چرب کرده و مخلوط برگر، کتلت یا کوکو را پس از قالب زدن، داخل ظرف سرخ کن قرار دهید. سپس زمان پخت را روی 25 دقیقه و دما را روی 185 درجه، تنظیم کنید.

جوجه کباب، کتف و بال کبابی

برای تهیه جوجه کباب، کتف و بال کبابی کافیست پس از مزه دار کردن، آن‌ها را داخل ظرف از قبل چرب شده سرخ کن قرار دهید. سپس مدت زمان پخت را روی 15 دقیقه و دما را روی 180 درجه تنظیم کنید.

استیک

استیک یکی از غذاهای پرطرفدار در دنیاست که شیوه‌های پخت متنوعی دارد. یکی از روش‌های پخت استیک در سرخ کن است که برای اینکار ابتدا گوشت مورد نظر را به کمک سس سویا، فلفل سیاه و نمک مزه دار کنید و اجازه دهید تا 4 ساعت در یخچال استراحت کند. سپس آن را داخل ظرف سرخ کن از قبل چرب شده قرار دهید و مدت زمان پخت را روی 10 دقیقه و دما پخت را روی 200 درجه تنظیم کنید. هر چه مدت زمان بیشتر باشد، استیک خشک‌تر و کم آب‌تر خواهد شد.

میگو و ماهی

برای طبخ ماهی در سرخ کن کافیست که پس از مزه دار کردن ماهی، آن را داخل ظرف چرب شده سرخ کن قرار دهید. سپس مدت زمان پخت را روی 15 دقیقه و دما را روی 190 درجه تنظیم کنید. با این تنظیمات ماهی کاملا مغز شده و پوست آن ترد می‌شود.

همچنین برای تهیه میگو کافیست ابتدا آن را با ادویه مورد نظر خود مزه‌دار کنید. سپس کاسه سرخ کن را چرب کرده و میگو‌ها را داخل آن قرار دهید. مدت زمان پخت را روی 20 دقیقه و دما را روی 120 درجه تنظیم کنید. این برنامه را میگو را کاملا مغز پخت می‌کند.

مرغ شکم پر

برای تهیه مرغ شکم پر خوشمزه و مغز پخت کافیست که پس از مزه دار کردن و پر کردن شکم مرغ با مواد غذایی و سبزیجات معطر آن را داخل محفظه سرخ کن قرار دهید. مدت زمان پخت را روی 45 دقیقه و دما را روی 175 درجه تنظیم کنید.

پفیلا

برای تهیه پفیلا پس از اضافه کردن نمک و ادویه‌های مورد نظر به آن، کف ظرف را کمی چرب کنید. سپس مدت زمان پخت را روی 15 دقیقه و دما را روی 195 درجه تنظیم کنید. بهتر است برای تهیه پفیلا در سرخ کن از ظرف‌های توری شکل مخصوص تهیه پفیلا استفاده کنید.

خشک کردن میوه و سبزیجات

به کمک سرخ کن قادر هستید تا انواع میوه و سبزی را خشک کنید. برای خشک کردن میوه ابتدا آن‌ها را بشویید و پس از خشک شدن، برش دهید. سپس آن‌ها را داخل ظرف سرخ کن قرار دهید. مدت زمان پخت را روی 50 دقیقه و دما را روی 150 درجه قرار دهید.

همچنین برای خشک کردن انواع سبزی در سرخ کن کافیست که ابتدا آن‌ها را تمیز بشویید و اجازه دهید تا آب‌ آن‌ها خشک شود. سپس آن‌ها را داخل ظرف سرخ کن قرار دهید. مدت زمان پخت را روی 40 دقیقه و دما را روی 140 درجه تنظیم کنید.

جمع بندی

برای تهیه و طبخ انواع غذا داخل سرخ کن، از ظرف مناسب، دما و مدت زمان پخت مناسب استفاده کنید تا از خشک شدن و پخت ناقص مواد غذایی جلوگیری کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد