مقایسه مولتی کوکر و سرخ کن؛ کدام را انتخاب کنیم؟

مقایسه مولتی کوکر و سرخ کن؛ کدام را انتخاب کنیم؟

مقایسه مولتی کوکر و سرخ کن؛ کدام را انتخاب کنیم؟

مقایسه مولتی کوکر و سرخ کن؛ کدام را انتخاب کنیم؟

مقایسه مولتی کوکر و سرخ کن

هنگام خرید وسایل جدید برای خانه و آشپزخانه، ممکن است دچار سردرگمی شویم. بهتر است قبل از انتخاب از خودمان بپرسیم که هر کدام از این وسیله‌ها چه کارایی، مزایا و معایبی دارند. همچنین باید عملکردهای دستگاه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنیم. مولتی کوکر و سرخ کن دو وسیله پرکاربرد در آشپزخانه هستند که در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار شده‌اند. این دو دستگاه می‌توانند کارهای متنوعی را برای شما انجام دهند و فرآیند آشپزی را برایتان راحت‌تر کنند. شاید بخواهید به دلیل محدودیت فضا یا مدیریت بودجه یکی از این دستگاه‌ها را خریداری کنید. بنابراین در این مطلب مقایسه مولتی کوکر و سرخ کن را انجام داده‌ایم تا انتخاب آسان‌تری داشته باشید.

مولتی کوکر چیست؟

مولتی کوکر چیست؟

مولتی کوکر دستگاهی است که با کمک المنت‌ها و ترموستات هوشمند، عملکردهای مختلف پخت را در اختیار شما قرار می‌دهد. این دستگاه به شما کمک می‌کند تا بتوانید با کمک یک دستگاه از مزایای چندین دستگاه بهره ببرید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. مولتی کوکر با توجه به مدل آن عملکردهای متنوعی را ارائه می‌دهد، اما بسیاری از آن‌ها عملکرد زودپز را برای شما فراهم می‌کنند. همچنین امکان پخت آهسته، پخت انواع مدل‌های برنج یا پلوپز، تهیه ماست و سوپ و حالت‌های پخت دیگر را در اختیارتان می‌گذارد. 

این دستگاه معمولا از یک درپوش بهره می‌برد که باعث افزایش فشار درون قابلمه می‌شود و نقطه جوش آب را افزایش می‌دهد. بنابراین به مواد غذایی اجازه می‌دهد که سریع‌تر بپزند.مهم‌ترین مزیت مولتی کوکر این است که با خرید آن دیگر نیازی به زودپز، پلوپز یا آرام‌پز جداگانه نخواهید داشت که این ویژگی برای افرادی که آشپزخانه کوچک و فضای محدودی دارند بسیار مناسب است.

مزایای مولتی کوکر

۱. زمان پخت بسیار سریع است و در مقایسه با روش پخت معمولی یا آب‌پز بسیار زودتر غذا را طبخ می‌کند.

۲. برای پخت اکثر مواد غذایی بسیار مناسب است. با کمک مولتی کوکر می‌توانید انواع گوشت، حبوبات و برنج را آب‌پز یا بخارپز کنید.

۳. می‌توانید چندین دستگاه را در یک دستگاه داشته باشید و این باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

۴. این دستگاه‌ها ایمنی بالایی دارند و از زودپزهای گازی امن‌تر هستند.

معایب مولتی کوکر

۱. نسبت به زودپزهای معمولی کمی روند کندتری دارد و ممکن است در تنظیمات دما کمی خطا وجود داشته باشد.

۲. برای مواد غذایی که می‌خواهید ترد و برشته شوند عملکرد مناسبی ندارد. همچنین برای موادی مانند پاستا یا بلغور جو و گندم توصیه نمیشود. 

۳. ممکن است عملکرد آن با پلوپز، آرام‌پز یا زودپزهای تک‌کاره کمی متفاوت باشد.

سرخ کن چیست؟

سرخ کن چیست؟

احتمالا اخیرا نام سرخ کن بدون روغن یا ایر فرایر را زیاد شنیده‌اید. این دستگاه‌ها در واقع با کمک فن‌های قدرتمندی جریان همرفتی ایجاد می‌کنند تا هوای داغ را درون محفظه دستگاه به گردش درآورند. گردش سریع هوای گرم باعث ترد شدن و برشته‌شدن لایه خارجی دستگاه می‌شود و ظاهری قهوه‌ای و طلایی به آن می‌بخشد. مهم‌ترین ویژگی سرخ کن یا ایر فرایر این است که روش پخت سالم‌تری را نسبت به سرخ کن سنتی در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با اسپری مقدار کمی روغن غذای خود را به‌خوبی برشته و ترد کنید. در حالی که برای سرخ‌کردن سنتی باید چندین برابر این میزان روغن را استفاده می‌کردید.

اگر به غذاهایی مانند مرغ برشته، سیب‌زمینی سرخ‌شده یا اسنک‌های سرخ‌شده و ترد علاقه دارید، سرخ کن بدون روغن یک انتخاب مناسب برای شما خواهد بود تا روش‌های پخت‌ و پز سالم را جایگزین روش‌هاس سنتی کنید. در بعضی از مدل‌های سرخ کن بدون روغن می‌توانید به‌جز سرخ‌کردنی‌ها، غذاها و خوراکی‌های متنوع دیگر مانند تارت، کیک و کلوچه را طبخ کنید.

مزایای سرخ کن بدون روغن

۱. این دستگاه می‌تواند در زمان کمتری مواد غذایی را به‌خوبی برشته کند. در واقع غذای سرخ‌شده و برشته خود را نسبت به مدل سرخ‌کردن معمولی سریع‌تر آماده می‌کند.

۲. این دستگاه مواد غذایی را بسیار سالم‌تر از روش سنتی سرخ‌کردن و سرخ‌کن‌های معمولی تعیه می‌کند و فقط نیاز به کمی روغن دارد.

۳. برای مواد غذایی مانند سیب زمینی، مرغ، ماهی، استیک، برگر، غذاهای میان‌وعده فریز شده مانند ناگت مرغ، کلوچه و برخی از شیرینی‌ها فوق‌العاده عمل می‌کند.

معایب سرخ کن بدون روغن

۱. معمولا این دستگاه‌ها ظرفیت کمی دارند و برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب نیستند، برای آشپزی با حجم بالا باید چند سری از دستگاه استفاده کنید.

۲. ممکن است بافت و طعم آن مطابق انتظار مانند روش‌های سرخ‌کردن سنتی نباشد.

۳. برای سبزیجات یا غذاهایی که سریع خشک می‌شوند مناسب نیست و بافت آن‌ها را خشک و سخت می‌کند.

مقایسه مولتی کوکر و سرخ کن از نظر سادگی عملکرد

مقایسه مولتی کوکر و سرخ کن از نظر سادگی عملکرد

اگر بخواهیم راحتی و سادگی استفاده از دستگاه را در نظر بگیریم، معمولا سرخ کن بدون روغن برنده رقابت می‌شود. به‌طورکلی مولتی کوکر می‌تواند پیچیده‌تر باشد و احتمالا به دفترچه راهنمای محصول نیاز خواهید داشت. همچنین ممکن است اوایل استفاده از آن کمی گیج باشید و نیاز به تمرین بیشتری پیدا کنید. به‌هرحال اگر به دنبال دستگاهی ساده‌تر و بدون پیچیدگی هستید، احتمالا سرخ کن بدون روغن برای شما مناسب‌تر خواهد بود. این دستگاه‌ها تنظیمات پیچیده‌ای ندارند و راحت‌تر می‌توانید قلق کار کردن با آن‌ها را یاد بگیرید. اگر یک آشپز مشتاق به امتحان‌کردن کارها و دستورهای پخت جدید هستید، مولتی کوکر می‌تواند تنظیمات متنوعی را در اختیار شما قرار دهد که حتما از آن لذت خواهید بود. 

مقایسه سرخ کن و مولتی کوکر از نظر نظافت

مقایسه مولتی کوکر و سرخ کن از نظر نظافت

سرخ کن و مولتی کوکر از ظرف‌هایی بهره می‌برند که مواد غذایی را برای پخت در خودشان جای می‌دهند. در بسیاری از مدل‌ها این ظروف طوری طراحی شده‌اند که شما بتوانید به‌راحتی آن‌ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. همچنین به دلیل طراحی و پوشش‌های نچسب این محفظه‌ها در مولتی کوکر و سرخ کن، شما می‌توانید با کمک مایع ظرفشویی و یک اسفنج نرم آن‌ها را به‌راحتی تمیز کنید. البته توصیه می‌کنیم که قبل از شستن ظروف، حتما مدل دستگاه خود را بررسی کنید و دفترچه راهنمای آن را بخوانید تا از نحوه نظافت آن مطلع شوید.

نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیرید این است که سرخ کن بدون روغن در بعضی از موارد ممکن است نظافت راحت‌تری داشته باشد، زیرا ابعاد ظرف آن کمتر از مولتی کوکر است. به همین دلیل می‌توانید آن را به‌راحتی بشویید و در جاظرفی قرار دهید.

تفاوت مولتی کوکر و سرخ کن از نظر اشغال فضا

مقایسه مولتی کوکر و سرخ کن از نظر اشغال فضا

اگر فضای آشپزخانه شما محدود است یا در آپارتمان کوچکی زندگی می‌کنید، شاید برایتان مهم باشد که این دو دستگاه چقدر فضا را اشغال می‌کنند. باید بدانید که مولتی کوکر فضای زیادی را اشغال می‌کند زیرا این دستگاه‌ها معمولا دارای ظرفیت شش لیتر به بالا هستند. حتی مدل‌های جمع‌وجور این دستگاه نیز فضای زیادی را اشغال می‌کنند و وزن بالایی دارند.

با توجه به این مورد، مدل‌های مختلف سرخ کن ابعاد متنوع‌تری دارند و از نظر اندازه متنوع‌تر هستند. به‌هرحال قبل از خرید سرخ کن یا مولتی کوکر باید فضای مناسب برای نگهداری آن را در نظر بگیرید. اگر به‌سراغ سرخ‌کن‌های کوچک و جمع‌وجور می‌روید، می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی روی کابینت یا پیشخوان آشپزخانه قرار دهید. اگر می‌خواهید یک مولتی کوکر بخرید باید فضای بیشتری را به آن اختصاص دهید، ممکن است به یک قفسه کابینت یا کمد نیاز داشته باشید. البته یادتان باشد که این دستگاه عملکردهای متنوع را برای شما به ارمغان می‌آورد، بنابراین نیازی به وسایل دیگری مانند بخارپز، پلوپز یا زودپز نخواهید داشته. بنابراین این ویژگی به صرفه‌جویی در فضا نیز کمک می‌کند.

تفاوت سرخ کن و مولتی کوکر از نظر قیمت

تفاوت سرخ کن و مولتی کوکر از نظر قیمت

باید بدانید که در بازار ایران مدل‌های مولتی کوکر بسیار متنوع هستند. برخی از آن‌ها عملکردهایی مانند پلوپز، آرام‌پز، طبخ سوپ و بخارپزی را در اختیار شما قرار می‌دهند. برخی دیگر پیشرفته‌تر هستند و عملکرد زودپز، تفت‌دادن، سرخ‌کردن و مدل‌های متنوع دیگر پخت را برای شما فراهم می‌کنند. قیمت مولتی کوکر به برند سازنده و نوع عملکرد آن بستگی دارد. 

سرخ‌کن‌ها در دو مدل معمولی و سرخ کن بدون روغن در بازار وجود دارند. سرخ کن بدون روغن یا ایر فرایر قیمت بالاتری نسبت به مدل معمولی دارد، زیر روش‌های پخت سالم‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما به‌طور کلی قیمت سرخ کن به نوع آن، گنجایش و برند سازنده بستگی دارد. 

در واقع باید بدانید که قیمت مولتی کوکر و نیز قیمت سرخ کن به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما برای خرید مدل‌های معمولی، برای مولتی کوکر باید هزینه بیشتری نسبت به سرخ کن پرداخت کنید. برای مقایسه هزینه برق این دو دستگاه باید بدانید که معمولا سرخ‌کن‌های بدون روغن توان مصرفی بیشتری دارند، اما از طرفی سرعت عملکرد آن‌ها بالاتر از مولتی کوکر است. به همین دلیل در مقایسه طولانی‌مدت، سرخ کن دستگاهی با مصرف کمتر خواهد بود.

سرخ کن بخرم یا مولتی کوکر؟

سرخ کن بخرم یا مولتی کوکر؟

برای اینکه بین این دو دستگاه انتخاب درستی داشته باشید، باید به نیازهای خود توجه کنید. شاید شما به دستگاهی با عملکردهای متنوع نیازی نداشته باشید، پس می‌توانید هزینه آن را برای خرید لوازم دیگر صرف کنید. اگر شاغل هستید و می‌خواهید غذاهای خود را در سریع‌ترین حالت ممکن بپزید و عملکردهایی مانند پخت برنج، خورشت و سوپ را نیز در اختیار داشته باشید، مولتی کوکر می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. شما می‌توانید انواع گوشت، حبوبات، غلات، سبزیجات و برنج را با سرعت بالا و به‌راحتی طبخ کنید. 

اگر به خوردن غذاهای سرخ‌شده و اسنک‌های میان‌وعده علاقه دارید و می‌خواهید سبک غذایی سالم را دنبال کنید، سرخ کن بدون روغن یک گزینه عالی برای شما است. شما می‌توانید انواع مرغ، سبزیجات، ساندویچ و تست‌ها را به‌خوبی در این دستگاه طبخ کنید. این دستگاه به شما اجازه می‌دهد تا در عرض چند دقیقه غذای مورد علاقه خود را برشته و ترد کنید. بنابراین نمی‌توان گفت که مولتی کوکر یا سرخ کن کدام‌یک دستگاه بهتری هستند. بلکه خرید آن‌ها به سبک آشپزی و نیازهای روزمره شما بستگی دارد.

سخن آخر

سرخ کن و مولتی کوکر دو دستگاه نسبتا جدید هستند که در سال‌های اخیر طرفداران خاص خود را پیدا کرده‌اند. این دستگاه‌ها در روند آشپزی ساده‌تر و سریع‌تر به شما کمک می‌کنند. خرید مولتی کوکر یا سرخ کن به نیازها و سبک زندگی شما بستگی دارد. شما می‌توانید با توجه به نیازها و بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این مطلب سعی کردیم مقایسه مولتی کوکر و سرخ کن را به‌طور کامل انجام دهیم. شما استفاده از کدام دستگاه را ترجیح می‌دهید؟

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد